Saturday, April 14, 2018

Rahsia Resepi Goreng Pisang Rangup Dalam 5 Minit

Resepi Goreng Pisang Rangup - Apa yang ada di dalam fikiran anda apabila mendengar perkataan pisang? mungkin sebahagian orang akan berkata buah yang sangat enak dengan rasa manis dan lembut di mulut, rasanya semua orang niscaya lahtahu apa itu pisang kan..

pisang boleh berkembang dengan baik di kawasan tropika seperti negara kita tercinta ini Malaysia. buah pisang juga salah satu antara makanan sihat yang sangat sesuai untuk mereka yang sedang diet kerana mengandungi banyak nutrisi. bahkan atlet sukan juga digalakkan untuk mengkonsumsi pisang kerana boleh memberikan tenaga extra.

Selepas satu ahad aku tak update entry blog ini alhamdulillah hari ini mood rajin ada sehingga boleh kongsikan resepi lagi. hari ini aku ingin berkongsi resepi goreng pisang rangup, menyerupai yang kita tahu goreng pisang ialah kuliner yang cukup popular dan laku bagus di Malaysia.
rasanya semua orang niscaya lahtahu apa itu pisang kan Rahsia Resepi Goreng Pisang Rangup Dalam 5 Minit

Resepi Goreng Pisang Rangup

biasanya masyarakat Malaysia selalu menyebabkan kuliner bergoreng sebagai pilihan snek di waktu petang kan dan salah satu antaranya ialah goreng pisang. jika kita perhatikan saat ini mula ramai bermunculan kedai-kedai yang menjual cempedak, goreng pisang, keropok di tepi jalan. 

dari hal ini kita boleh mempunyai pilihan untuk membeli yang kena selera. tetapi, pernah tak anda kecewa membeli pisang di kedai kerana tidak menepati cita rasa sendiri? saya sendiri pernah mengalami kes macam ini dan menyebabkan aku tak mahu lagi membeli pisang di kedai-kedai tepi jalan. selain rasanya yang tidak menepati selera juga kita tak tahu apakah makanan tersebut di proses dengan cara yang sihat atau tidak.

alhasil, sebelum ini saya tak pandai hasilkan goreng pisang yang rangup saya mula belajar menyediakan goreng pisang yang rangup dan boleh menepati citarasa saya. alhamdulillah kesudahannya aku berjaya menyediakan goreng pisang menyerupai yang aku inginkan.
rasanya semua orang niscaya lahtahu apa itu pisang kan Rahsia Resepi Goreng Pisang Rangup Dalam 5 Minit

biasanya aku menyediakan goreng pisang sebagai sajian berbuka puasa atau sebagai minum petang, belum dewasa sangat menggemari kuliner ini. tetapi aku sendiri mengurangkan snek yang digoreng kerana mengandungi kolesterol yang cukup tinggi. baiklah lah apabila anda mahu tahu resepinya jom kita layan resepinya dibawah..

Bahan-Bahan
  • Pisang - apa-apa jenis pisang
  • 5 sudu besar santan pekat
  • 2 cawan tepung beras
  • 1 cawan tepung gandum
  • 2 sudu besar marjerin - cairkan
  • 1 biji telur gred A
  • 1/2 sudu besar baking powder
  • air secukupnya
  • sedikit garam
 Cara Membuat Goreng Pisang Rangup

rasanya semua orang niscaya lahtahu apa itu pisang kan Rahsia Resepi Goreng Pisang Rangup Dalam 5 Minit

#1. cairkan marjerin dalam periuk memakai api kecil, biasanya marjerin cair dalam sekejap sahaja jadi tak perlu tunggu lama. kemudian ketepikan dan sejukkan.

#2. campurkan tepung beras, tepung gandum, telur, baking powder, santan pekat, dan garam dalam bekas yang sesuai. kemudian tuangkan air bertahap sambil di gaul (boleh memakai tangan) hingga sebati dan pekat. ingat jangan hingga adunan terlalu cair dan apabila terlalu cair boleh tambahkan tepung beras dan tepung gandum.

#3. selepas itu tuangkan marjerin cair dan kacau hingga sebati. kemudian celupkan pisang sesuai selera anda (boleh guna pisang kepok atau yang lainya) dan simpulan sekali goreng dengan minyak panas memakai api sederhana.

#4. apabila sudah berwarna keemasan tanda pisang sudah masak. angkat dan sedia untuk dihidangkan. 
rasanya semua orang niscaya lahtahu apa itu pisang kan Rahsia Resepi Goreng Pisang Rangup Dalam 5 Minit

goreng pisang ini lebih sedap apabila dihidangkan panas-panas dan demikianlah resepi goreng pisang rangup yang aku kongsikan. aku harap resepi ini boleh bermanfaat untuk anda, selamat mencuba.

Related Posts

Rahsia Resepi Goreng Pisang Rangup Dalam 5 Minit
4/ 5
Oleh