Thursday, September 10, 2020

Resepi Chocolate Brownies Kedut Gampang Lagi Sedap

Resepi Coklat Brownies Kedut ini sangat popular di masyarkat malaysia kerana rasanya yang sangat sedap dengan 3 jenis coklat di dalamnya. resepi ini gampang dibentuk kerana brownies ini jenis yang tebal dan dense serta berat.

banyak masyarakat malasyia yang teruja dengan brownies yang berkedut seribu ini. sebetulnya kek ini sudah cukup usang popular dan dikenali dengan nama Chewy Gooey Yummy Brownies. mungkin nama brownies kedut lebih dekat ditelinga kita.
ini sangat popular di masyarkat malaysia kerana rasanya yang sangat sedap dengan  Resepi Chocolate Brownies Kedut Praktis Lagi Sedap

Resepi Chocolate Brownies Kedut

bila anda ingin mendapat rasa yang lebih sedap mesti memakai bahan-bahan brownies yang agak mahal sedikit dan pilihlah chocolate kuliner yang berkualiti. selain tu anda boleh pakai pure butter dan chocolate Chips atau Kacang bila suka.

kenapa aku katakan menciptakan brownies ini cukup mudah. sebab, tidak perlu memakai mixer hanya gaul memakai senduk kayu atau wisk sahaja. dikala gaul tak perlu kuat-kuat cukup supaya adunan menjadi sebati atau memadai sahaja.

pada resepi Chocolate Brownies kedut yang aku kongsikan ini aku kurangkan kandungan gula dan butter dikarenakan telah memakai banyak coklat kafe yang mengandung banyak gula dan lemak. jom kita layan resepi sedap dibawah.

Sumber Resepi : Eny Abdullah

Bahan-Bahan

  • 125 gm tepung gandum
  • 100 gm butter - aku gunakan jenama anchor
  • 300 gm dark chocolate - aku pakai jenama beryls
  • 3 biji telur size A
  • 100 gm gula perang - bila ingin gunakan gula castor kurangkan menjadi 80 gm sahaja.
  • 1 tsp esen vanilla
  • 1/4 cawan white chocolate chips
  • 1/4 cawan chocolate chips
  • 1/2 tsp garam
Cara Penyediaan
ini sangat popular di masyarkat malaysia kerana rasanya yang sangat sedap dengan  Resepi Chocolate Brownies Kedut Praktis Lagi Sedap

1. panaskan panggangan bersuhu 160' C lalu potong butter dan coklat kafe menjadi bahagian kecil-kecil dan cairkan materi tadi dengan kaedah Double-Boiler hingga benr-benar cair, bila dah cair angkat dari api.

2. masukan gula kedalam materi tadi dan kacau sebati lalu masukan esen vanilla, masukan telur sebiji demi sebiji. setiap sebiji masuk kacau sekejap memakai senduk. 

3. masukan garam bersama tepung lalu kacau. lalu masukan chocolate chips dan simpan sedikit untuk tabur diatas nanti.

4. tuang dalam contoh yang digris lalu diletakan kertas alas. kertas bantalan bagi lebih sedikit ke atas supaya senang bila tarik brpwnies dari acuan. lalu taburkan sisa chocolate chips diatas adunan tadi. anda boleh menambahkan almond atau walnut bila suka.

5. simpulan sekali, bakar adunan dalam panggangan bersuhu 160'C selama lebih kurang 40 minit atau sehingga masak. tetapi, jangan terlebih masak kerana nanti agak kering dan tidak sedap. 

6. brownies siap dihidangkan tetapi bila ingin lebih sedap simpan di dalam freezer dan makan keesokan harinya.
ini sangat popular di masyarkat malaysia kerana rasanya yang sangat sedap dengan  Resepi Chocolate Brownies Kedut Praktis Lagi Sedap

sebenarnya, resepi chocolate brownies kedut ini berasal dari sobat saya, tapi sudah aku ubahsuai sikit supaya sesuai dengan selera saya. okay, hingga jumpa lagi di entry sedap selanjutnya dan bila anda mahu boleh share resepi ini pada sosial media dibawah.

Related Posts

Resepi Chocolate Brownies Kedut Gampang Lagi Sedap
4/ 5
Oleh