Saturday, March 16, 2019

Resepi Cucur Jawa Gula Merah Sedap

Cucur jawa ialah salah satu kuih tradisional yang menjadi kegemaran aku dan keluarga. kuih ini juga agak popular di Masyarakat Malaysia. hari ini aku ingin kongsikan resepi cucur jawa gula merah supaya goresan pena aku ini boleh menjadi referensi anda apabila hendak menciptakan cucur jawa.

sebenarnya, resepi ni sudah banyak share di group resepi dan Google jugak. resepi yang aku share ini juga aku sanggup dari mitra aku di group resepi kita. cucur jawa ni bila di sabah orang panggil Penyaram. aku tahu dari mitra aku yang bagi tahu di Group FB.

Baca Juga :
aku teringat saat aku letak gambar kuih cucur jawa kat FB rupa-rupanya banyak juga mitra di FB ada yang tak tahu rasanya macam mana lantaran beliau tak pernah makan kuih ni.
 Cucur jawa ialah salah satu kuih tradisional yang menjadi kegemaran aku dan keluarga Resepi Cucur Jawa Gula Merah Sedap

Resepi Cucur Jawa

bahagia je aku menciptakan kuih ni cuma yang rasa leceh lantaran kita kena peram adunan ini dalam sehari. esoknya gres sanggup goreng dan materi utama untuk menciptakan cucur jawa ialah tepung beras, tepung gandum, dan gula merah. jom eksklusif sahaja kita layan resepinya dibawah.

Bahan-Bahan

  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 cawan tepung beras
  • 2 cawan air
  • 1 cawan gula merah
  • 1 cawan gula pasir - boleh kurangkan bila tak suka manis
  • garam secukupnya
Cara Penyediaan

1. mula-mula masak gula merah bersama dengan air hingga gula larut lalu bila sudah larut ketepikan dan biarkan sejuk.

2. bila sudah sejuk tapiskan air gula dan satukan dengan semua materi diatas tadi (tepung beras, tepung gandum, gula pasir, dan garam) lalu kacau hingga sebati dan peram semalaman.

3. esok paginya boleh goreng adunan, gunakan minyak sikit je, untuk menggorengnya sendukan 1 senduk adunan dan goreng ke dalam minyak panas tadi.
 Cucur jawa ialah salah satu kuih tradisional yang menjadi kegemaran aku dan keluarga Resepi Cucur Jawa Gula Merah Sedap

4. biarkan adunan masak dari tepi hingga ke tengah lalu boleh terbalikan, bila sudah masak boleh angkat dan ulangi langkah menggoreng tadi hingga adunan habis.
 Cucur jawa ialah salah satu kuih tradisional yang menjadi kegemaran aku dan keluarga Resepi Cucur Jawa Gula Merah Sedap

kuih cucur jawa berdasarkan aku paling sedap bila elok dan bila anda tengok tekstur dalamnya berongga menyerupai sarang semut. okay, itulah resepi cucur jawa gula merah yang aku kongsikan untuk anda dan hingga jumpa di resepi sedap berikutnya.

Related Posts

Resepi Cucur Jawa Gula Merah Sedap
4/ 5
Oleh